;
بستن جستجو

در میان 6000+ رستوان و کافه‌ و شیرینی‌فروشی و کلی خوراکی خوشمزه، بگرد!

فیدیلیو، یه جای مناسب بگو برای

غارموزه وزیری اولین غارموزه خصوصی ایران

دکتر ناصر هوشمند وزیری یکی از مجسمه سازان طراز اول ایران است. او در سال 1350 لیسانس مجسمه سازی از دانشگاه هنرهای زیبا دانشگاه تهران دریافت کرد. در سال 1352 کارشناس مجسمه سازی در موزه تاریخ طبیعی شد.

سال 1373 موفق به دریافت دکترای افتخاری و استاد درجه یک هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد و در سال 1374 رتبه نخست در اولین بی ینال مجسمه سازی را به دست آورد  و در دانشکده هنر سوره به تدریس پرداخته و عضو هیات موسس انجمن مجسمه سازان ایران شد.

در سال 1360 تا 1379 مدیریت بخش هنری موزه تاریخ طبیعی پردیسان را به عهده گرفت.


آثار برجسته
اگر بخواهیم از آثار ایشان نام ببریم می توانیم به پرواز و حنردبان، مس (خانه هنرمندان، پارک ایرانشهر)، دست آبخوری، تندیس فریاد، نقش برجسته شهریار و ستارخان، عقاب فلزی ده متری و 30 اثر دیگر (ارتفاعات کلکچال)، مجسمه مادر و فرشته، دختر و پسر و فرشته کوچک (بیمارستان صارم)، گوزنها، آبنما و دایناسور (پارک پردیسان)، مجسمه کاکلی و پدربزرگ (پارک گلبرگ)، آبنما، مجسمه های سنگی حیوانات سمور، سگ آبی، سنجاب و آبشاری با ارتفاع 27 متر (پارک ساعی)، مجسمه فردوسی و رستم و سهراب سنگ چینی (پارک جمشیدیه) اشاره کنیم.


همچنین مجسمه هایی در موزه دامغان، زنجان، نظامی سعدآباد، مردم شناسی سعدآباد، فولکلوریک و قلعه فلک الافلاک لرستان، بوعلی سینا در ماهشهر و همچنین طراحی و اجرای صحنه دبوراما موزه تبریز و ساخت نمای تخت جمشید در نمایشگاه فرش هانوفر آلمان را به عهده داشته است.


غارموزه وزیری
استاد وزیری در سال 1384 درلواسانات (بلوار امام خمینی، جاده کند علیا و سفلی، دوراهی بوجان، سمت چپ بعد از چال ناظران پلاک 77) موزه ای را در زمین 1000 متری بنا کرد تا اولین غارموزه خصوصی ایران را به نام خود ثبت کرده باشد و تمام هزینه ها، خلاقیت و ایده ها به عهده وی بوده است.

در مدت 6 سال فعالیت ، دالان هایی در دل کوه حفاری و جهت به نمایش گذاشتن آثار ایشان و ارائه به هنر دوستان آماده گردیده است که هنوز در حال توسعه و تکمیل می باشد. هر کدام از آثاری که در این غارموزه وجود دارد برگرفته از داستانهای شاهنامه فردوسی و فولکلور ایران و فرهنگ اصیل ایرانی است. استاد وزیری در مدتی که علاقمندان از آثارش بازدید می کنند توضیحاتی را به آنها می دهد و با این توضیحات سعی دارد فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را اشاعه دهد.



جای جای غارموزه وزیری
فضای باز: یکی از ویژگی های این موزه تعامل بین آثار هنری وآثار طبیعت میباشد بدین صورت که بازدیدکنندگان در حین بازدید و لذت بردن از فضای طبیعی حاکم بر فضای موزه ، همزمان از دیدن مجسمه های قرار داده شده در فضای طبیعی محوطه  و از تلفیق هنر مصنوعی و طبیعی حظ بصری خواهند برد.

فضای داخلی غار: دارای 8 دالان تو در تو دارد که دیواره اصلی آن از سنگ کوهستان ها پوشیده شده است.  در ورودی دالان دوم  مجسمه ای از رستم ساخته شده که گویی سقف دالان غار را روی دوش خود نگه داشته است. مجموعه این دالانها فضای مناسبی به نمایش گذاشتن مجسمه های موجود استاد وزیری است. ولی در محل فوق امکان دسته بندی مجزای مجسمه ها از لحاظ جنس ساختاری وجود ندارد و مجسمه ها با توجه به فضای موجود چیدمان شده است.

سرای بسطامی: این سرا به منظور برگزاری همایش، جشن، جشنواره های هنری و ادبی و... ساخته شده است. ظرفیت سرای بسطامی 90 نفر به همراه تجهیزات صوتی و تصویری مانند ویدئو پروژکتور می باشد.


کارگاه مجسمه سازی: دکتر وزیری مجسمه های چوبی، فلزی و سنگی خود را در این کارگاه می سازد. بازدیدکنندگان به این قسمت هم می توانند سر بزنند و از آثار نیمه تمام  بازدید کنند.

کارگاه صنایع دستی: راما هوشمند وزیری دختر دکتر وزیری این بخش را مدیریت می کند.  این قسمت شامل کارگاه ساخت محصولات هنری سفالین ، لعاب، کوره پخت ، چرخ سفالگری و کارگاه ساخت تابلوهای نقش برجسته می باشد.


کتابخانه: کتابخانه غار موزه دارای 300 جلد کتاب هنری در زمینه مجسمه سازی،نقاشی،معماری و... است.
فروشگاه: در فروشگاه تابلوهای نقاشی و نقش برجسته، کارت پستال هایی از آثار استاد وزیری و... به فروش می رسد.


گالری: این بخش سالنی است به مساحت 40 مترمربع که برای نمایش اثار آثار مختلف هنرهای تجسمی به خصوص نقاشی در نظر گرفته شده است. آثار هنری گالری غارموزه وزیری به صورت دوره ای عوض می شود و مدیریت این بخش نیز به عهده رکسانا هوشمند وزیری است.

آموزش هنر
در بخش آموزش غارموزه، کلیه هنرهای تجسمی در دو بخش تدریس می شود. 1) مجسمه سازی: سنگ تراشی،چوب تراشی،قالب گیری با مواد مختلف(فلزی،فایبر گلاس)، 2) نقاشی: طراحی،مبانی هنرهای تجسمی ، رنگ شناسی (رنگروغن و اکرلیک)،نقاشی روی پارچه،چاپ روی پارچه، نقاشی روی شیشه صورت می گیرد.



ساعات بازدید
می توانید از 9 الی 12:30 و 14:30 الی 19 با هماهنگی قبلی از این غارموزه وزیری بازدید کنید. البته غارموزه در روزهای تعطیل و یا جمعه از ساعت 9 الی 19 یکسره باز است و در این روزها کافی شاپ هم دایر است. تلفن: 26556604