;
بستن جستجو

در میان 6000+ رستوان و کافه‌ و شیرینی‌فروشی و کلی خوراکی خوشمزه، بگرد!

فیدیلیو، یه جای مناسب بگو برای

گرامیداشت رستوران و مشتری!

 

 

 

آقای فرزین شواخ کارشناس ارشد هتلداری و گردشگری این هفته در مطلبی با عنوان" گرامیداشت رستوران و مشتری" برای شما از اهمیت گرامیداشت چنین روزی برای شما صحبت میکند.

نظرات و سوالات خود  را در مورد این مطلب در پایان همین صفحه برای ما بنویسید.

 

 

 

 


 
حتماً تاکنون چشمتون به برخی از مناسبت‌ها ویژه در تقویم افتاده یا از رسانه‌ها شنیدید که فلان هفته به فلان موضوع اختصاص داره. برای نمونه ما هفته گرامیداشت مقام زن، دانشجو، بسیج و خیلی از این هفته‌ها رو در تقویم ملی و مذهبی‌مون داریم.
همه‌ جای دنیا به ویژه در کشورهای پیشرفته، روزها یا بازه‌های چندروزه‌ای از سال رو به بخشی از اقتصاد اختصاص می‌دهند. این کار منابع زیادی رو ایجاد می‌کنه، برخی از اون منافعی رو که می‌شه در باب گرامیداشت بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای صنعتی ذکر کرد شامل موارد زیر می‌شوند:
- ارج نهادن به فعالیت‌های سالم اقتصادی
-رشد و توسعه توان بنگاه‌های اقتصادی
-اعتلاء کلی سطح محصولات و خدمات از نظر کمی و کیفی
-ارزشگذاری به کارکنان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی
-و کلی منافع دیگر!


 

برای توضیح بهتر این مطلب، شاید براتون جالب باشه که در استان بریتیش کلمبیا در کانادا، دولت به احترام رستورانداران این استان که تعدادشون به 12000 رستوران می‌رسه، و برای ارزشگذاری به کارکنان صنعت رستوران‌داری و خانواده‌هاشون، روزهای 11 اُم تا 17 اُم فوریه را به عنوان «هفته رستوران‌ها» اعلام کرده است.
خوب، ممکنه این پرسش براتون پیش بیاد که چرا ما در شهر بزرگی مثه تهران با این همه رستوان از فست‌فود گرفته تا بیرون‌بر و جگرکی گرفته تا طباخی و رستوران فرانسوی گرفته تا ایتالیایی، چنین چیزی رو نه داریم، و نه تابحال بهش فکر کردیم!

 

 
در این مطلب که حق بازنشر و توسعه ایده‌اش رو برای خودم و فیدیلیو محفوظ می‌دونم، می‌خوام کمی راجع به اهمیت چنین گرامیداشتی یا ابزار تشویقی توضیح بدم و پیشاپیش ذهن خوانندگان تخصصی فیدیلیو رو برای استقبال از چنین رویدادی آماده کنم.
فرض کنید یک هفته به نام هفته گرامیداشت صنعت رستوران‌داری یا صنعت خدمات غذایی در تهران ثبت بشه. برنامه‌های این هفته رو با هم مرور می‌کنیم. در یک همچین رویدادی، رستوران‌ها می‌توانند تخفیفات و خدمات خاصی رو برای مشتری‌شون قائل بشن. در این هنگام، رستوران‌های تازه‌کار می‌تونن خودشون رو با هزینه‌ای کم در بازار معرفی کنند. از طرف دیگه رستوران‌های باسابقه هم می‌تونن با ارج گذاشتن و خدمات ویژه، قدردان مشتریان وفادار خودشون باشند.
در چنین هفته‌ای که به عنوان گرامیداشت صنعت رستوران‌داری میشه ازش نام برد، یک روز خاص یا بیشتر رو می‌شه به مشتریان اختصاص داد. در اصل، همه مورادی رو که بررسی کردیم یک ابزار توسعه فروش و افزایش رضایت مشتری رستوران هست. برای اینکه قضیه کمی ملموس‌تر به نظرتون برسه نمونه‌ای رو تشریح می‌کنم.
فرض کنید مدیریت "فست‌فود زنجبیل" تصمیم می‌گیره در چنین روزی، در ازاء به 50‌اُمین مشتری‌ش 40 هزار تومان غذا هدیه کنه یا در ازاء خرید چند قلم خاص از منو، 40 درصد تخفیف بده یا اصلاً برای مشتریانش در اون روز خاص، بسته تِست غذا با تنوع همه غذاهای منو رو سرو کنه و قیمت خیلی مناسبی رو براش بذاره. این تاکتیک باعث ایجاد صفی طولانی در مقابل رستوران می‌شه و این یعنی قدم اول برای پیروزی! خودتون دیدید که مردم جایی رو ترجیح می‌دن که شلوغ باشه. همه اعتماد کرده باشن و کلاً رستورانی که مشتریش زیاده مشتری بیشتری رو هم جذب می‌کنه. از ابزارهای جدید تبلیغاتی هم برای رونمایی از مراسم در چنین روز‌های ویژه‌ای نمی‌شه غافل شد. ابزارهایی مثه فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر، ایمیل و ...

 


باید توجه داشته باشید که روش بازاریابی از طریق ابزار تشویقی همیشه در رستوران جواب می‌ده. البته وقتی این کار همیشگی می‌شه که شما کیفیت و قیمت متناسبتون رو هم حفظ کنید و ارتقاء‌ش بدید. برای پیاده‌سازی ابزارهای تشویقی این چنینی برای رستوران‌تون موارد زیر رو در نظر داشته باشید:

- مدت پیشنهاد تشویقی با محدودیت
اصلاً سیاست خوبی نیست که شما سالی به دوازده ماه تشویق داشته باشید! این به مشتری می‌گه ببینی اینا کارشون خوب نیست که همش آفِر می‌‌ذارن! پیشنهادات باید به موقع، کم و در یک دوره زمانی خاص در روز باشه و این کم بودنشه که ارزشش رو بالا می‌بره. 
-کارکنان توجیه شده
چند هفته پیشتر از اجرای یک طرح تشویقی، با برگزاری جلسه با کارکنانتون، اونها رو توجیه کنید که قرار چه اتفاقی بیافته. به کارکنان گوشزد کنید که دست از روحیه خشک یا خدای ناکرده طلب‌کارانه از مشتریانی که در صف یک تشویق هستند بردارند! حتماً تا حالا دیدید وقتی می‌خواهید یک هدیه تبلیغاتی بگیرید، ممکنه چجوری با یه حرص خاصی به شما اون هدیه رو بدن! اینطوری ارزش این ابزار تبلیغاتی نه تنها از دست می‌ره، بلکه مردم از کل رستوران شما زده می‌شن. پس حواستون به توجیه کار باشه.
- هزینه‌ها را ردیابی کنید
قبل از تنظیم ابزار تشویق؛ حساب کنید که این کار چقدر هزینه داره و بدون فکر نگید یکی بخر دو تا ببر! همیشه در نظر داشته باشید که هزینه‌های تشویقات و تخقیقات هم جزء هزینه‌های بازاریابی‌تون محسوب می‌شن.



همیشه در نظر داشته باشید که یک برنامه‌ریزی خوب و صحیح، ابزارهای تشویقی افزایش رضایت مشتری می‌تونه به معرفی و توسعه فعالیت رستورانی شما خیلی کمک کند.