;
بستن جستجو

در میان 6000+ رستوان و کافه‌ و شیرینی‌فروشی و کلی خوراکی خوشمزه، بگرد!

فیدیلیو، یه جای مناسب بگو برای

فست فود در مقابل سنت

 

این روز‌ها، بیشتر مردم فست فود را به غذای خانگی ترجیح می‌دهند. تمامی مردم دنیا برای زنده ماندن به غذا نیاز دارند، اما تفاوت بسیار زیادی در بین مردم برای انتخاب مواد غذایی و طرز تهیه آن‌ها وجود دارد. فست فود و غذای خانگی تفاوت قابل توجهی با هم از نظر راحتی، کیفیت و زمان آماده سازی دارند.
امروزه، فست فود مردم را بیشتر به سمت خرد جلب می‌کند تا غذای خانگی. فست فود معروف است به اینکه شما نیازی به آماده سازی آن ندارید. فست فود تبدیل به یک نوع غذای روزمره و عادی شده است، چون مردم همیشه در عجله هستند و این روز‌ها بیشتر اوقات سرشان شلوغ است. پس برای همین مردم به رستوران‌هایی که فست فود دارند می‌روند تا زمان خود را ذخیره کنند و از دست ندهند. برای مثال، اگر یک کارمند برای مدت طولانی کار کرده باشد و وقت کافی را برای طبخ یک وعده غذایی نداشته باشد، قطعا یک وعده غذایی فست فود را ترجیح می‌دهد. یکی دیگر از عواملی که فست فود محبوب است، این است که همیشه در همه جا پیدا می‌شود و دسترسی به رستوران‌های فست فود بسیار راحت است.

 

به طور کلی فست‌فود برای سلامتی انسان مضر است و این بخاطر ترکیبات بی‌کیفیت است زیرا رستوران‌ها از ارزان‌ترین نوع مواد اولیه برای درست کردن فست فود استفاده می‌کنند که این یک ریسک برای سلامتی انسان محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، غذای خانگی جاذبهٔ کمتری نسبت به فست فود‌ها دارد. چون غذای خانگی به زمان زیادی برای آماده‌سازی نیاز دارد. معمولا اینکه کسی این زمان را برای درست کردن غذا کنار بگذارد چندان خوشایند دنیای امروز نیست و برای اکثر آدم‌ها گران تمام می‌شود. دلیل دیگر آن است که آماده کردن غذای خانگی سخت‌تر از فست فود است.
برای مثال شاید یکی از عواملی که مردم در زندگی روزمره ترجیح می‌دهند به فست‌فود رجوع کنند این است که اگر بخواهند غذای خانگی تهیه کنند خودشان باید برای تهیه مواد لازم آن غذا به سوپر مارکت مراجعه کنند؛ و شاید نتوان تمام مواد لازم را از یک مغازه تهیه کرد و اگر شما علاقه‌ای به این کار نداشته باشید و هیچ لذتی از آشپزی کردن نمی‌برید پس فست‌فود را ترجیح می‌دهید. با اینکه غذای خانگی بسیار سالم‌تر و بهتر از غذای بیرون و فست‌فود است اما مردم امروزه ترجیح می‌دهند بدون فکر کردن به عوارض ناشی از مصرف فست فود‌ها، هر غذایی که دوست دارند میل کنند و از آن تا حد امکان لذت ببرند.
اما با همه این اوصاف غذای خانگی با وجود هر مشکلی که در تهیه دارد از هر لحاظ سالم و با کیفیت است.

غذا خوردن در رستوران عادت نسل مدرن شده است. همین موضوع باعث شده تا رستوران‌ها از گوشه و کنار هر خیابانی سر دربیاورند. از رستوران‌های سنتی گرفته تا فست فود‌ها همه جا هستند. مردم این موضوع را به یک جزء اصلی از زندگی‌شان تبدیل کرده‌اند. یکی از مزایای رستوران‌های فست‌فود این است که برای هر سطح رفاهی از لحاظ اقتصادی به صرفه است حتی نوجونان هم می‌توانند هزینه فست‌فود را پرداخت کنند. علاوه بر این فست‌فود با ذایقه جوان‌ها بیشتر سازگار است، از طعم و مزه گرفته تا دکوراسیون رستوران و چیدمان میز و حتی موسیقی‌ای که در این رستوران‌ها پخش می‌شود. این تفاوت عمده در مقابل سنت جوانان را به سمت خود می‌کشاند. جوان‌ها حتی اگر از زمانشان به درستی استفاده نکنند ولی بازهم ترجیح می‌دهند در زمان غذا خوردنشان صرفه‌جویی کننده و غذایشان را سریع بخورند. در کنار همه این موارد، رستوران‌های فست‌فود برای قرار ملاقات و آشنایی برای اولین بار عالی و کم هزینه هستند.

 

 

ولی رستوران فست‌فود مکان مناسبی برای ملاقات‌های مهم و رسمی نیست و خدمات ارائه شده در آن در حد استاندارد‌های یک رستوران به سبک سنتی نیست. علاوه بر این غذا سنتی مظهر فرهنگ و سبک زندگی فردی است. اما زمان صرف شده برای غذا‌هایی که در رستوران سنتی تهیه می‌شود بالا است و میزان گرسنگی را بالا می‌برد. همچنین باید این نکته را به یاد داشت که قیمت غذا‌های سنتی بخاطر کیفیت مواد غذایی و زمان صرف شده بالا‌تر است. اینگونه می‌شود که در خیلی از موارد حتی در ملاقات‌های رسمی فست‌فود برنده رقابت می‌شود تا هم در پول و هم در زمان صرفه جویی شود.

 

مساله خوبی یا بدی غذای سنتی یا مدرن نیست. موضوع این است که اگر قرار است فرهنگ اصیل یک کشور مانند گویش و آثار باستانی آن حفظ شود، باید نوع غذا خوردن آن کشور هم در کنار پیشرفت‌ها و مدرنیته جایگاه خود را از دست ندهد. اصلا نیازی نیست تا ما فست فود را به طور کامل از سبد غذایی‌مان حذف کنیم؛ ولی بهتر است فضای رستوران‌های سنتی را جذاب‌تر کنیم و کیفیت‌شان بالا ببریم، غذا را به بهترین نحو درست کنیم در طبخ کم نگذاریم و یک مزهٔ عالی را تحویل مشتری بدهیم و این موضوع را قبول کنیم که مشتری‌های ما قرار نیست فقط افرادی با سن بالاتر باشند که هر مزه‌ای را بپذیرند و غذاها را صرفا به دلیل خاطراتی که با آنها دارند، با هر طعمی میل کنند. افراد جوان‌تر، به محیط جذاب و غذاهای خوشمزه بیشتر واکنش مثبت نشان می‌دهند تا به خاطرات و نوستالژی و سنت.  اشکالاتی که در سرو غذای سنتی دیده می‌شود باعث دل زدگی نسل جدید می‌شود. افراد مسن‌تر مشتری دائمی این غذا‌ها هستند و بازار این غذا‌ها برای این افراد همیشه گرم است. از آن طرف جوانان نیز کمتر اهمیتی به غذا خوردن خود می‌دهند و اولین رستوران فست‌فود را انتخاب می‌کنند تا در آن ساعاتی را بگذرانند.

 

 

در نهایت، باید این موضوع را بپذیریم که همیشه غذای سنتی یا همیشه غذای مدرن جوابگوی دنیای امروز نیست و باید بین این دو دسته از غذاها، تعادل برقرار کنیم. اگرچه غذای بیرون از خانه از هر نوعی که باشد، مانند غذایی که داخل خانه طبخ می‌شود برای سلامتی مفید نیست، اما گاهی برای تفریح و خوشگذرانی و تعطیل کردن آشپزخانه هم که شده، بد نیست سری به این رستوران‌ها بزنیم.